FFS

FDFD

 

 

 

ناو (ناوچه) جماران



اطلاعات کلی
نوع کشتی بومی: ناوشکن
بین‌المللی و ناتو: ناوچه
یا ناوچه سبک
کلاس کلاس موج
کشور سازنده ایران
ساخت کارخانه کارخانجات نداجا و در بخش خصوصی
ورود به ناوگان ۳۰/۱۱/۱۳۸۸
مشخصات
طول کشتی ۹۴ متر
پهنای بدنه ۱۱ متر
نوع موتور نامشخص، برآورد شده:
دو موتور هر یک با توان ۱۰۰۰۰ اسب بخار
چهار ژنراتور دیزل ۵۵۰ کیلوواتی
تعداد خدمه ۱۴۰ نفر
سرعت ۳۰ گره دریایی (۵۶ کیلومتربرساعت)
برد عملیاتی ۳۰۰۰ مایل دریایی (بیش از ۵۵۰۰ کیلومتر)
جنگ‌افزارها
توپخانه ۲× اژدر سه‌گانه سبک ۵۳۳ میلی‌متری
۱ × توپ ۷۶ میلی‌متری فجر 27
۲× توپ ۲۰ یا ۲۵ میلی‌متری
سیستم موشکی ۴ × موشک سطح‌به‌سطح سی-۸۰۲
یا سی-۸۰۳
یا کرم ابریشم (سی‌اس‌اس-سی-۳)
رادار مجهز به رادار و تجهیزات الکترونیکی نوین
توپخانه ضدهوایی ۱× توپ ضدهوایی فاتح ۴۰ میلی‌متری
موشک دفاع هوایی ۴× موشک سطح‌به‌هوای فجر
هواگردهای قابل حمل ۱× بالگرد ضد زیردریایی بل ۲۱۲
یا اس‌اچ۳-سی کینگ



ناوچه جماران{ نخستین نمونه از کشتی‌های جنگی کلاس موج ساخت ایران است که به موشک‌های هدایت شونده دریابه‌دریا و دریابه‌هوا، اژدرانداز،توپ پدافندی ، ابزار ناوبری الکترونیکی نوین و امکانات جنگ الکترونیک مجهز است. این کشتی با طول ۹۴ متر، ظرفیت ۱۴۲۰ تُن و سرعت ۳۰ گره دریایی (۵۶ کیلومتر بر ساعت)، توانایی حمل ۱۴۰ملوان و حمل بالگرد و سوخت‌گیری آن‌ها را نیز دارد. به‌گفته رسانه‌های ایرانی، این کشتی در ایران با بکارگیری قطعات داخلی و خارجی و همکاری ۱۲۰ دانشگاه ایرانی طراحی و ساخته شده‌است. موتور این کشتی ساخت فرانسه است، اما به دلیل تحویل داده‌نشدن کامل گیربکس، شفت و پروانه طبق قرارداد، این قطعات از جمله شفت ۱۲ متری آن با وجود دشواری توسط متخصصین ایرانی ساخته شده‌است.

رسانه‌های دولتی و مقامات ایرانی از جماران و دیگر شناورهای کلاس موج تحت عنوان ناوشکن و گاهی رزم ناو یاد می‌کنند، اما در منابع نظامی این کشتی با عنوان «ناوچه (ناوچه سبک) جماران» نامیده می‌شود چراکه بر اساس سیستم طبقه‌بندی تمامی ارتش‌های دیگر دنیا چنین شناورهایی ناوچه سبک محسوب می‌شوند. هرچند قاعدهٔ دقیقی در این زمینه وجود ندارد اما به طور معمول یک ناوچه وزنی در حدود ۵ هزار تن و یک ناوشکن وزنی بیش از ۷۵۰۰ تا ۱۰۰۰۰ تن دارد. (برای مثال جدیدترین ناوشکن‌های آمریکایی با عنوان دی‌دی‌جی-۱۰۰۰ حدود ۱۴ هزار تن را جابجا می‌کنند.) در حالی‌که ناوچه‌های موج با بارگیری ۱٬۴۲۰ تن در پایین‌ترین سطح تناژ ناوچه ها قرار می‌گیرند. و ناخدا امیر رستگاری از فرماندهان نیروی دریایی ایران با وجود توصیف این کشتی با عنوان ناوشکن به این نکته اشاره کرده که جماران بایستی به عنوان یک ناوچه طبقه‌بندی شود.}

1-نقل شده توسط ویکیپدیا




متخصصان ارتش و وزارت دفاع موفق شدند ناوشکن رزمي جماران يكي از پيشرفته ترين ناوشكن هاي در نوع خود را طراحي و عملياتي نمايند. اين رويداد بزرگ دفاعي در حالي صورت گرفت كه رزمناو رژیم صهیونیستی در صبح همان روز وارد آبهاي خلیج فارس شده بود. ورود جماران به خليج فارس ، موجب وحشت ناوگان دريايي ايالات متحده و بالاخص ر‍ژيم صهيونيستي شد.

جماران مجهز به موشكهاي ضد كشتي، سطح به هوا و نيز انواع اژدر و توپهاي دريايي از جمله فجر  27  به عنوان مدرن‌ترين توپ دريايي جهان است.
ناوشكن جماران  94  متر طول و قريب  1500  تن وزن دارد و يك رادار پيشرفته نيز براي انجام هر چه بهتر ماموريتها، روي آن نصب شده است. اين ناوشكن مي تواند با سرعت  30  گره دريايي حركت كرده و  120  تا  140  پرسنل و خدمه نيز در آن فعاليت خواهند كرد.
به گفته مسئولان اين پروژه مهم دريايي، جماران از حدود يك ميليون و  400  هزار قطعه، سامانه و مجموعه تشكيل شده است.
اين ناوشكن به عنوان نخستین ناوشکن ایرانی با اتکا به توان دانشمندان داخلی و بدون استفاده از  کمک فکری و ابزار خارجی ساخته شده است.
به گفته فرمانده نيروي دريايي ارتش ج.ا.ا  سامانه‌ها و فناوري‌هاي متعدد اطلاعاتي، جنگ الكترونيك، ضد الكترونيك، راداري، موشكي، اژدر زير سطح و سونار در طبقات مختلف اين ناوشكن قرار گرفته است.

جماران علاوه بر قدرت حمل بالگرد،  توانايي به‌كارگيري در جنگ‌هاي الكترونيكي را نيز خواهد داشت.كارشناسان نظامي معتقدند ، جماران،  با قابليتهاي ويژه خود  توانایی مقابله با تهاجمات هسته‌ای و میکروبی را نیز دارد.

ناوشکن هلي كوپتر بر جماران نسبت به بسیاری از ناوشکن‌های جهان از جمله ناوشکن‌های کلاس “واستر ” پیشرفته‌تر است.و اين ادعا به دليل تجميع قابليتهاي منحصر به فرد ي از جمله ،سامانه‌های پردازش راداری، رادارهای تاکتیکی سطحی، زیر سطحی و هوایی، قدرت بالای کنترل آتش، و نيز تجهيز به انواع سامانه‌های اژدرافکن و توپ‌های دریایی و حمل بالگرد و کمک به سوخت‌رسانی بالگردها، در مقابل تهاجم‌های هسته‌ای و میکروبی مي باشد.

در ساخت این ناو شکن، بیش از  120  مرکز تحقیقاتی و دانشگاهی مشارکت داشته اند

اين دستاورد بزرگ در مراسم ويژه‌اي با فرمان حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، فرمانده معظم كل قوا، رسماً به ناوگان دريايي ارتش ملحق شد.

 

مشخصات :

نوع جنگ افزار : ناوشكن DESTROYER

نام جنگ افزار : جماران

قابليت : هلي كوپتر بر و حامل موشك

تسليحات : يك قبضه توپ دريايي فجر  ۲۷  - ا‍ژدر زيرسطحي حوت- قايقهاي هجومي تندرو... موشكهاي كروز كوثر - سي  ۸۰۳  و...

طول  :  94  متر

عرض  :۱۲  متر

 ارتفاع از سطح آب  : ۷  متر

وزن  : 1500  تن

2-نقل شده توسط سایت های ایران


 

نویسنده: FSDF ׀ تاریخ: شنبه 26 مرداد 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

آشنایی با ناوشکن جماران 2

 

 


خبرگزاری فارس: ناوشکن پیشرفته «جماران2» در دریای خزر به آب انداخته شد

ناوشکن جماران 2 پس از حدود 6 سال کار و تلاش مضاعف متخصصان صنعت دفاعی در صنایع شهید تمجیدی وزارت دفاع، با حضور محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور کشورمان، سردار سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش و جمعی از فرماندهان و مسئولین کشور به آب انداخته شد.

ناوشکن جماران 2 در دریای خزر از حریم آبهای جمهوری اسلامی ایران حفاظت می‌کند تا بزرگترین دریاچه جهان زیر پای نگهبان دریایی ایران برای حفاظت از سهم 20 درصدی خود باشد.

خط تولید ناوشکن جماران 2 در اواخر سال 85 در صنایع دریایی شهید تمجیدی شهرستان انزلی با نام موج2 افتتاح شده بود.

ناوشکن 1420 تنی موج 2 با قدرت موتور 20000 اسب بخار و سرعت 30 گره دریایی قابلیت حمل بالگرد، انواع موشک‌های سطح به سطح و سطح به هوا، توپ‌های پیشرفته، توپ ضد هوایی، سیستم اژدر افکن و مجهز به سیستم جنگ الکترونیک است.

با توجه به نصب رادارهای پیشرفته آرایه فازی در ناوشکن جماران، قطعا ناوشکن جماران2 نیز دارای این نوع رادارها و یا نمونه هایی پیشرفته تر برای پوشش هرچه بهتر منطقه خواهد بود.

سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز با اشاره به ساخت این ناوشکن اعلام کرده بود: در حال حاضر با استفاده از فناوری‌های مهم و پیشرفته شناورهایی مانند موج را می‌سازیم و شناور جماران 2 نیز با تسلیحات و تجهیزات ساخت داخل به ناوگان نیروی دریایی می‌پیوندد.

ناوشکن جماران 2 پیشرفته بدست متخصصان اقتدارآفرین سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است.


سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ویژگی های جماران 2 را اینگونه بیان کردند:

هدف‌گیری بی‌نظیر ناوشکن جماران دو

وحیدی به ویژگی‌های ناوشکن جماران دو اشاره کرد و متذکر شد: ناوشکن جماران دو با طول 94 متر و عرض 11 متر و ارتفاع بیش از هفت متر و وزن یک‌هزار و 300 تن و داشتن انواع سلاح‌های پدافند هوایی توپخانه و موشکی، زیردریایی و موشک‌های دوربرد می‌تواند اهداف مورد نظر را هدف قرار دهد.

وی با بیان اینکه تعداد کشورهایی که می‌توانند در دنیا ناوشکن بسازند محدود است، خاطرنشان کرد: تعداد کشورهایی که می‌توانند تمام سامانه‌های ناوشکن را بسازند بسیار محدود‌تر است.

وزیر دفاع، ناوشکن جماران دو را دارای سیستم جامع مدیریت نبرد دانست و افزود: تمام سامانه‌های ناوشکن جماران دو در داخل کشور طراحی و ساخته شده است.

ناوشکن جماران دو ابر سامانه است

وی ناوشکن جماران دو را ابر سامانه نامید و اذعان کرد: ناوشکن جماران دو از مجموعه‌های متعددی از سامانه‌های مختلف که میلیون‌ها در آن به‌‌کار رفته، ساخته شده است.

وحیدی ناوشکن پیشرفته جماران دو را نشانه توانمندی و فناورانه جمهوری اسلامی توصیف کرد و یادآور شد: ناوشکن جماران دو کلکسیونی از توانمندی‌ها است که می‌توان در آن مشاهده کرد.



  • نیرو دریایی

این ناوشکن با هدف حراست و پاسداری از مرزهای دریایی جمهوری اسلامی ایران و پشتیبانی از مأ‌موریت‌های مقابله با قاچاق انسان، کالا و مواد مخدر در شمال کشور ساخته شده است.

ناوشکن جماران 2 در دریای خزر از حریم آبهای جمهوری اسلامی ایران حفاظت می‌کند.

خط تولید ناوشکن جماران 2 در اواخر سال 85 در صنایع دریایی شهید تمجیدی شهرستان انزلی با نام موج2 افتتاح شده بود.

قابلیت تدافعی، تهاجمی و ره گیری، مجهز به انواع توپ، اژدر و موشک و رادارهای تاکتیکی سطحی، هوایی و قابلیت حمل بالگرد و نیز تجهیز به سامانه‌های جامع مدیریت نبرد و جنگ الکترونیک از جمله ویژگی‌ها و خصوصیات ناوشکن پیشرفته جماران 2 است.

ناوشکن پیشرفته جماران 2 حدود 100 متر طول و بیش از 1300 تن وزن دارد و از کاربردی‌ترین ناوشکن‌های موجود در دنیا به شمار می‌آید.
هزینه ساخت ناوشکن جماران 2 ،‌ یک چهارم قیمت مشابه خارجی آن است.


 

نویسنده: FSDF ׀ تاریخ: شنبه 26 مرداد 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

صفحه قبل 1 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , 15rand.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com